Fruitige kersttaart ?

Met kerst wil je vaak wel iets lekkers en speciaals maken. Als je dan ook nog een gezond dessert wil maken, is deze kersttaart met fruit een leuk recept. Fijne kerstdagen!

Ingrediënten voor de bodem (korst)
– 80 gram abrikozen
– 80 gram walnoten
– 2 eetlepels kokosolie (gesmolten)

Bereiding van de bodem (korst)
Maal de abrikozen en walnoten fijn in een keukenmachine of hak ze fijn met een scherp mes.
Meng dit kruim vervolgens met de kokosolie door het om te scheppen.
Neem een springvorm en bekleed deze met bakpapier. Druk het mengsel goed aan in de springvorm.
Ga vervolgens aan de slag met de vulling.

Ingrediënten voor de vulling
– 100 gram cashewnoten (geweekt in water)
– 160 gram kokosstukjes

Bereiding van de vulling
Meng de cashewnoten en de kokosstukjes in een keukenmachine. Voeg indien nodig een of twee eetlepels van het vocht van de cashewnoten toe. Het mengsel moet dik en stevig zijn, maar wel smeuïg.
Stort de vulling op de bodem. Doe een stukje vershoudfolie over de taart en zet deze in de koelkast.
Vlak voor het eten breng je de topping aan.

Ingrediënten voor de topping
– fruitjam
– granaatappelpitjes
– frambozen
– blauwe bessen

Bereiding van de topping
Verdeel een paar eetlepels jam gelijkmatig over de vulling van de taart.
Vervolgens versier je de taart met het verse fruit.

Zin in nog een fruittaartje? Klik dan hier!
Image

Aubergine lasagne

Met deze lasagne kom je wel heel gemakkelijk aan je portie groente!
Aubergine, tomatensaus, een beetje kruiden en kaas zorgen voor een heerlijk, gezond Italiaans gerecht.
Je kan deze lasagne ook maken tijdens één van mijn kookworkshops.

Aubergine plakjes
– 2 aubergines
– peper en zout
– olijfolie

Snijd de aubergines in flinterdunne, ronde plakjes of maak plakjes met een mandoline. Leg deze op een bakplaat met bakpapier en rooster ze 5 min. in de oven op 180 graden. Na 5 min. haal je ze eruit en strooi je er peper en zout over en besprenkel je ze licht met olijfolie. Nu kunnen de aubergines nog 10 minuten in de oven roosteren.

Geroosterde tomaten-paprika saus

– 2 uien
– 2 teentjes knoflook
– 6 tomaten
– 2 rode paprika’s
– 50 gram tomatenpuree
– 1 ruime theelepel tijm
– olijfolie
– 1 theelepel paprikapoeder
– 2 handen verse basilicum
– peper en zout

Neem een bakplaat en bekleed deze met bakpapier.
Snij de uien, tomaten en paprika in vieren.
Leg de tomaten met het velletje naar beneden op de bakplaat en de paprika en uien ook.
Strooi de tijm over de tomaten en wat olijfolie over de paprika en uien.
Leg de knoflooktenen (ongepeld) op de bakplaat.
Bestrooi vervolgens alles met peper en zout.
Doe de bakplaat gedurende 30 minuten in de oven totdat de uien beginnen te karameliseren en alles is geroosterd.
Haal de bakplaat uit de oven en haal de velletjes van de knoflooktenen. Doe alles in een pan samen met de tomatenpuree en pureer alles met een staafmixer fijn. Voeg de paprikapoeder en verse basilicum toe aan de saus en pureer nog even. Breng op smaak met peper en zout.

Overige ingrediënten
– 2 bollen mozzarella (in dunne plakjes gesneden)
– 50 gram Parmezaanse kaas

Neem een ovenschaal en giet daar een laagje tomatensaus in. Leg hierop een laag van de gegrilde aubergine en een paar plakjes mozzarella en geraspte Parmezaanse kaas. Vervolgens leg je hier weer een laagje saus op en herhaal je de stappen. Je eindigt met tomatensaus.. Bestrooi het royaal met Parmezaanse kaas en verwarm de lasagne in ongeveer 20 minuten in de oven op 180 graden.

Hier vind je alle informatie over mijn gezonde kookworkshops

Italiaanse salade

Salades, ik eet ze bijna elke dag wel! Het is gezond, makkelijk en bijna iedereen vind het wel lekker. Een maaltijdsalade als lunch of diner of een salade als bijgerecht. Aangezien ik het vaak eet wissel ik ook veel af met diverse ingrediënten, zo is het nooit saai om te eten.
Bij deze het recept van een Italiaanse salade die in een handomdraai op tafel staat!

Ingrediënten voor 2 personen (als bijgerecht)
– 100 gram babyspinazie
– 50 gram rucola
– 6 zongedroogde tomaten (in stukjes gesneden)
– 2 eetlepels kappertjes
– 70 gram zwarte (Kalamata) olijven, zonder pit
– 50 gram vlokken Parmezaanse kaas
– dressing van extra vergine olijfolie met balsamicoazijn

Bereiding
Doe de spinazie en rucola in een ruime schaal. Snij de tomaten in stukjes en voeg deze samen met de kappertjes, olijven en Parmezaanse kaas toe.
Maak een dressing van olijfolie met balsamicoazijn en voeg de dressing als laatste over de salade.
Buon appetito!

Klik hier voor lekkere tonijnkoekjes erbij

Trendy zwart eten!

Laatst las ik een artikel over trendy zwart eten. De kleur krijgt het van actieve kool, bewerkte houtskool van meestal kokosnootschil of bamboe waarmee het eten wordt gemaakt. Het wordt vooral toegepast voor de look, niet zozeer voor de smaak. Er wordt zwart ijs van gemaakt, zwarte appeltaart, zwarte limonade en zelfs zwarte mozzarella. Aangezien ik hou van pure, onbewerkte en natuurlijke voeding ben ik niet fan van dit soort eten. Maar ook met natuurlijke ingrediënten kan je een mooi (bijna) zwart gerecht creëren. Zoals een bakje yoghurt met bramen, bessen en zwarte sesamzaadjes!

Ook zin in een cake met bessen? Klik dan hier
 

Tuinbonen tijd!

Het is tuinbonen tijd! Tuinbonen zijn nu volop verkrijgbaar, ze zijn dan ook vaak te vinden in mijn keuken. Het is even een werkje om ze te doppen, maar eigenlijk vind ik dat altijd wel ontspannen. Een muziekje op, lekker drankje erbij en doppen maar! Tijdens het doppen bedenk ik ook vaak nieuwe recepten. Dit keer wilde ik een gezonde, snelle, lekkere lunch maken en daar kwam deze omelet uit. Dit gerecht is heel eiwitrijk dus voorlopig krijg ik even geen honger 🙂

Ingrediënten voor 1 omelet
– 450 gram ongedopte tuinbonen
– 1 ui
– 1 knoflookteentje
– 200 gram spinazie
– 50 gram champignons
– 50 gram feta
– 3 eieren
– zout en peper
– olijfolie

Bereiding
Dop de tuinbonen en stoom ze 10-15 min.
Kluts de eieren in een kom samen met een beetje zout en peper, voeg daar de tuinbonen aan toe en zet dit even apart.
Snij de ui en de knoflook fijn en de champignons in plakjes.
Giet een scheutje olijfolie in een grote koekenpan en fruit hierin de ui en knoflook.
Voeg de champignons toe en bak deze even kort mee. Voeg dan ook de spinazie toe die je even laat slinken. De geklutste eieren met de tuinbonen voeg je nu toe aan het spinaziemengsel en laat het geheel even op een laag vuurtje bakken. Na een paar minuten draai je met behulp van een groot bord de omelet om (je schuift de omelet op het bord, met een tweede bord daarop draai je de omelet om). Als laatste snij je de feta in stukjes en strooi je dit over de omelet.
Eet lekker!

Klik hier voor een lekker stukje glutenvrij brood erbij

Wist jij dit al over een tomaat, paprika, avocado en komkommer?

Als ik voedingsadvies of een kookworkshop geef worden mensen vaak verrast door diverse handige tips en weetjes die ik aan ze mee geef. Zo heb ik een aantal handige tips en weetjes over een tomaat, paprika, avocado en komkommer op een rijtje gezet.

– Bewaar tomaten, komkommers, paprika’s en avocado’s niet in de koelkast maar op een andere koele plaats. Zo drogen ze niet uit en behouden ze hun smaak.
– Tomaten scheiden een gas (ethyleen) uit. Komkommers en paprika’s zijn hier gevoelig voor, zo krijgen ze plekken en gaan ze bitterder smaken. Je kan dus beter tomaten apart leggen van de paprika’s en komkommers.
– Als je tomaten verwarmt verliezen ze een beetje vitamine C maar het verhoogt sterk het antioxidant lycopeen. Dit komt doordat bij verhitting de celwanden in de tomaat worden afgebroken waardoor meer lycopeen vrijkomt. Ook wordt lycopeen onder invloed van hitte omgezet in een vorm die beter is op te nemen door het lichaam.
– Rode paprika’s bevatten 2x zoveel vitamine C als groene paprika’s.
– Een avocado kan snel bruin worden als je deze hebt opengesneden. Laat de pit bij het vruchtvlees of doe een beetje citroensap over de avocado om dat tegen te gaan.
– Komkommers bevatten vooral veel water (97%) en weinig voedingsstoffen.

Meer tips en weetjes over voeding? Kom dan langs voor voedingsadvies

Spinazie-kaaskoekjes met zalm

Deze lekkere, gezonde spinazie-kaaskoekjes zijn gemakkelijk te maken en ze bevatten veel eiwitten en lekker wat groente. Een prima hapje voor na het sporten bijvoorbeeld (eiwitten zijn goed voor het herstel en de opbouw van de spieren na het sporten). Voor een volwaardige maaltijd kan je er nog een lekker soepje bij eten. Bijvoorbeeld deze gazpacho soep.

Ingrediënten voor ongeveer 6 koekjes (3 koekjes p.p.)
– 400 gram verse spinazie
– handje rucola
– handje verse basilicum
– 4 eetlepels hüttenkäse
– 30 gram geraspte Parmezaanse kaas
– 1 ei
– 50 gram havermeel
– halve citroen
– zout
– peper
– olijfolie
– 3 plakjes gerookte zalm

Bereiding
De spinazie met een scheutje olijfolie in een wokpan wokken. De rucola en de basilicum er aan toevoegen en kort even mee wokken. Het vocht afgieten met een vergiet. De groente in een kom doen en dan de hüttenkäse, Parmezaanse kaas, ei, havermeel en het citroensap van een halve citroen toevoegen. Voeg naar smaak zout en peper toe en meng alles door elkaar.
Verwarm wat olijfolie in een koekenpan. Mocht je een rond uitsteekvormpje hebben doe deze dan in de pan en schep daar een beetje van het mengsel in zodat je mooie, ronde vormpjes krijgt. Haal het vormpje uit de pan en druk de koekjes nog een beetje aan. Zonder uitsteekvormpje kan het ook prima, schep dan een beetje van het mengsel in een pan en druk het een beetje aan. Keer de koekjes na een paar minuten bakken om met een spatel en bak ze nog even kort. Leg de koekjes vervolgens op een bord en leg daar een half plakje gerookte zalm op. Smakelijk eten!

Meer info over eiwitrijke voeding? Kom dan langs voor persoonlijk voedingsadvies

Ik ❤️ tomaten ?

Ik  ❤️ van tomaten! 🙂
Bijna elke dag eet ik wel iets met tomaten. Soms verwarmt en verwerkt in een gerecht maar ook wel rauw door bijvoorbeeld een salade of op een boterham of cracker.
Tomaten bevatten veel vitamine C en ze blijven het lekkerst buiten de koelkast (bij een lage temperatuur verliezen ze hun smaak).
Voor een zomerse dag als vandaag heb ik van tomaten een lekkere gazpacho gemaakt.
Bij deze het recept voor een snelle gazpacho die je bijvoorbeeld kan eten als voorafje bij een zomerse maaltijd.

Ingrediënten voor 4 kleine glaasjes
– 3 ontvelde tomaten
– 1 rode paprika
– 1 ui
– 1 teentje knoflook
– 2 theelepels tomatenpuree
– 2 dopjes appelazijn
– 50 ml extra vergine olijfolie
– handje verse basilicum
– snufje zout
– snufje peper

Bereiding
Zet een kruisje in het velletje van de tomaten. Doe de tomaten samen met kokend heet water in een pannetje en laat dit even staan totdat het velletje van de tomaten los komt. Haal dan de velletjes eraf en snij de tomaten in 4 stukken. Doe de tomaten samen met de gesneden paprika (zaadlijsten verwijderd) en de rest van de ingrediënten in een blender of pureer het geheel met een staafmixer tot een gladde soep. Schenk de soep in glaasjes en ga lekker in het zonnetje zitten en genieten van je gezonde, zelfgemaakte gazpacho!

Meer info over bepaalde voedingsmiddelen? Kom dan langs voor voedingsadvies

Zomerse fruittaart ?

Voor een ☀ zomerse dag een ?huisgemaakte zomerse fruittaart! ?
Wil je ook een lekkere, verantwoorde taart maken? Meld je dan aan voor mijn gezonde high tea workshop!
Bij deze het recept van de taart:
Ingrediënten voor de taart (6-8 personen)
– 150 gram volkorenmeel
– 1 eetlepel stevia
– 120 gram dadels (in kleine stukjes geneden)
– 1 eetlepel kaneel
– halve theelepel vanille poeder
– 3 theelepels bakpoeder
– 4 eieren
– 100 ml zonnebloemolie

Bereiding
Maak in een kom een deeg van het meel met de stevia, fijngesneden dadels,
kaneel en vanille. Voeg er op het laatst de bakpoeder aan toe.
Meng in een andere kom de eieren met de olie.
Meng deeg en eimengsel door elkaar en stort het beslag in een ronde taartvorm of quichevorm met
bakpapier en laat het in de oven op 180 graden in 40-45 minuten garen.
Maak ondertussen de vanilleroom.

Ingrediënten voor de vanilleroom
– 500 ml kokos-rijstemelk
– 6 eidooiers
– 1 eetlepel stevia
– 50 gram maizena
– 1 theelepel vanille extract

Overige ingrediënten
– zomers fruit (aardbeien, blauwe bessen en frambozen)
– 250 gram abrikozenjam
– ½ theelepel water

Bereiding
Doe alle ingrediënten voor de vanilleroom in een kom en klop dit met een garde door elkaar.
Giet het mengsel in een pan en verwarm het zachtjes tot het kookpunt. Blijf continu roeren, want zodra het verwarmd wordt veranderd het mengsel van vloeibaar naar pap en als je net te laat bent krijg je een klonterige massa. Zodra het bijna de dikte van pudding heeft bereikt zet je het vuur uit. Klop met een garde flink door de pudding om te voorkomen dat je klontjes krijgt. Je ziet vanzelf wanneer het klaar is, dan heeft het een mooie dikke en glanzende structuur. Laat de room een tijdje goed afkoelen.
Als de taart uit de oven is laat je deze ook even afkoelen. Vervolgens lepel je de room over de taart en doe je daar lekker zomers fruit op.
Als laatste neem je abrikozenjam (zonder toegevoegde suikers). Dit doe je samen met het water in een pannetje dat je aan de kook brengt. Zeef dan alles door een fijne zeef in een kleine kom. Bestrijk met een kwastje het fruit op de taart voorzichtig met de jam. Hierdoor krijgt het fruit een mooie glans.
Dat wordt genieten op een mooie zomerse dag 😎

Bekijk de high tea kookworkshop hier